ZDROWIE

Zachowanie zdrowia i pierwsza pomoc Zdrowy rozsądek jest najprostszą receptą na dobre samopoczucie w czasie podróży. Wystarczy dobrze się odżywiać, pić odpowiednią ilość płynów (wody, a nie piwa), porządnie się wysypiać i nie forsować organizmu. W związku z długotrwałym wysiłkiem zwiększa się zapotrzebowanie na białko i płyny (ich niedobór powoduje odwodnienie i obstrukcję, dwa najczęstsze problemy związane z podróżą). Szczególną troską trzeba obdarzyć największy skarb każdego turysty: stopy. Przy drobnych dolegliwościach zdrowotnych, jakie mogą się przytrafić w drodze, powinna wystarczyć podręczna apteczka. Łatwo można taki zestaw przygotować samemu. Apteczka powinna zawierać: bandaże, aspirinę, bakteriobójcze mydło lub krem z antybiotykiem, termometr, środek na katar, krem z filtrem przeciwsłonecznym, środek odstraszający owady, maść na oparzenia oraz bandaż elastyczny i wielozadaniowy nóż szwajcarski z nożyczkami.

Jeśli wybierasz się na wędrówkę w góry, przed podjęciem większego wysiłku, daj swojemu organizmowi trochę czasu na przystosowanie się do mniejszej zawartości tlenu w atmosferze. Osoby nie przywykłe do warunków panujących w wyższych górach mogą odczuwać senność, a jeden kieliszek alkoholu może zadziałać tak samo, jak trzy na niższej wysokości. Trzeba też liczyć się w górach z niższymi temperaturami, które niosą niebezpieczeństwo wychłodzenia organizmu i odmrożeń. Wychłodzenie organizmu jest wynikiem długotrwałego wystawienia organizmu na zimno i może się zdarzyć nawet w samym środku lata, szczególnie przy wietrznej i deszczowej pogodzie. Objawy łatwo zauważyć: temperatura ciała obniża się gwałtownie, wywołując niezdolność organizmu do wytwarzania ciepła. Wystąpić mogą też inne objawy, takie jak: niekontrolowane drżenie ciała, słaba koordynacja ruchowa, oraz wyczerpanie, po którym następują zaburzenia mowy, senność, halucynacje, napady agresji i amnezja. Nie wolno pozwolić ofiarom wychłodzenia na zaśnięcie – utrata przytomności może skończyć się śmiercią. Żeby uniknąć wychłodzenia organizmu, trzeba dbać o to, aby ubranie było zawsze suche. Przed wilgocią doskonale chroni wełna, nawet wilgotna zachowuje swoje izolacyjne właściwości. Najlepiej ubierać się „na cebulkę”i unikać „wystawiania się do wiatru”, który przyczynia się do szybkiego wychładzania ciała. Największe ilości ciepła uciekają z organizmu przez głowę, dlatego zawsze należy mieć przy sobie wełnianą czapkę. Odmrożenia nabawić się można w temperaturach poniżej zera. Odmrożona skóra robi się biała, potem woskowata i zimna. Ofierze odmrożenia powinno podawać się do picia ciepłe napoje, zadbać o to, żeby miała sucho i ciepło, a odmrożone ciało powoli ogrzewać bądź to przykrywając je suchym materiałem, bądź ciepłem ciała. Odmrożeń NIE WOLNO nacierać – skórę łatwo można uszkodzić. Osobę z odmrożeniem trzeba jak najszybciej zabrać do lekarza.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *